Thursday, 24 August 2017

PERBEZAAN ANTARA ISTILAH “REMAJA” DAN ISTILAH “BELIA” PADA PANDANGAN AHLI PSIKOLOGI BARAT DAN TIMUR

Ditulis oleh Wan Mohd Allwee Dan Dr Wan Adam


PERBEZAAN ANTARA ISTILAH “REMAJA” DAN ISTILAH “BELIA” PADA PANDANGAN AHLI PSIKOLOGI BARAT DAN TIMUR
Perbezaan antara remaja dan belia adalah jarang sekali dikupas kerana kedua istilah ini memberikan gambaran yang kabur dan tidak jelas terutama apabila berlakunya perbezaan dan pertindihan tafsiran umur antara remaja dan belia. Malah pertindanan juga berlaku pada tingkahlaku dan gaya berfikir. Kematangan akal, nilai, akhlak dan tindakan lebih menjurus kepada proses pendidikan dan pentarbiyahan berbanding tempoh usia. Sebagai contoh, kita boleh melihat remaja yang berusia 15 tahun lebih matang gaya berfikir, petah bercakap, matang dalam tindakan berbanding belia yang berusia 20 tahun.
Pihak psikologi perkembangan manusia sama ada dari barat dan timur, tidak sepakat dalam memberikan perbezaan antara remaja dan belia. Perbezaan mereka adalah kecil sahaja dari sudut biologi, sosiologi dan psikologi.
Secara umumnya perbezaan remaja dan belia adalah seperti berikut:

** Untuk memudahkan perbincangan seterusnya, perkataan golongan muda lebih dirujuk kepada gabungan antara golongan remaja dan golongan belia.

HAD UMUR GOLONGAN MUDA
Penetapan had umur golongan muda berbeza-beza antara badan dunia dengan pelbagai negara.
Pada peringkat dunia (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu), golongan muda belia adalah antara umur 15 hingga 24 tahun.
Pada peringkat Komanwel, golongan muda adalah antara 15 hingga 30 tahun.
     Contoh:
·         Bangladesh : 15 hingga 30 tahun
·         Brunei            : 15 hingga 35 tahun
·         India               : 15 hingga 34 tahun
·         Hongkong     : 10 hingga 24 tahun
·         Pakistan        : 18 hingga 30 tahun
·         Singapura     : 15 hingga 30 tahun
·         Sri Lanka       : 15 hingga 29 tahun
Pada pandangan Bank Dunia, golongan muda adalah antara 15 hingga 25 tahun.
Pada pandangan Malaysia (Dasar Pembangunan Belia Nasional[1]), golongan muda adalah antara 15 hingga 40 tahun.
Perbezaan ketara pada tahap umur belia di Malaysia kerana penafsiran belia mengikut takrifan Majlis Belia Malaysia ialah golongan yang sudah mencapai taraf matang yang memuaskan dan dapat menerima manfaat maksimum daripada rancangan-rancangan dan program-program yang disusun.
Untuk mempermudahkan perbincangan kita seterusnya, kita akan menggunakan istilah Golongan Muda yang merujuk kepada Golongan Belia dan Remaja. Kita juga akan menggunakan umur golongan muda berdasarkan umur yang menjadi dasar negara iaitu menepati Dasar Pembangunan Belia Nasional antara umur 15 hingga 40 tahun.

KEPENTINGAN DAN PERANAN GENERASI MUDA PADA UMAT
Generasi muda yang sempurna dilihat sebagai seorang atau sekumpulan yang mempunyai idealisme, mahu melihat perubahan dan pembaharuan segera untuk mencapai satu keadaan yang lebih sempurna.
Belia juga dilihat sebagai seorang atau sekelompok yang mempunyai banyak kudrat dan tenaga, mempunyai cita-cita yang tinggi, mampu mencapai taraf kematangan nilai diri, bersedia membangunkan idea yang besar dan praktikal dalam mencorak perjalanan diri sendiri, keluarga dan masyarakat serta negara.
Dasar Pembangunan Negara telah meletakkan beberapa peranan belia. Antaranya ialah:
1.    Menjadikan belia sebagai tunggak harapan bangsa dan tiang seri negara.
2.    Meletakkan belia sebagai tunggak kemajuan negara untuk menyahut cabaran kemajuan wawasan 2020 dengan nilai keperibadian yang tinggi dan melaksanakan kepemimpinan yang mantap,
3.    Membina kemampuan belia membangunkan ekonomi dan negara ke satu mercu yang tinggi dan bermaruah dengan keterampilan tinggi dalam dunia pekerjaan, kerjaya dan keusahawanan tanpa perlu mengharapkan tongkat daripada kerajaan.
4.    Memperkasakan kemampuan membina kepemimpinan negara yang matang dalam erti dan nilai yang sebenar, bersiap siaga mengamalkan amal makruf dan nahi mungkar, bersedia mempersiapkan pewaris kepemimpinan bermula dari peringkat sekolah sehingga ke peringkat universiti. Memfokuskan kepada pembangunan potensi kepemimpinan melebihi keterbatasan aliran pemikiran politik yang sempit dan berbentuk kekitaan.
5.    Menyedari betapa mahalnya nilai perpaduan ummah, nilai bertoleransi tanpa menggadai maruah bangsa dan agama, memahami konsep perselisihan pendapat, memahirkan diri mengurus perubahan dan perbezaan yang wujud dan mengamalkan konsep bermesyuarat dan bermusyawarah dalam menangani pelbagai isu semasa dan isu perkauman yang rumit dan sensitif.


[1] Rujuk Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia di laman sesawang http://ippbm.gov.my

No comments:

Post a Comment